Historia för ämneslärare 1 b
15 hp
Kurskod: ÄHI15R
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2021-10-25. Giltig från och med 2022-01-17.
Nivå: Grundnivå
Ämne/områdeskod: Historia (HIA)
Utbildningsområde: Humanistiska området 100%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: -
Engelsk titel: History for Secondary Teachers 1 b
Diarienummer: U2021-242-2220
Allmänna uppgifter
Kursen är campusförlagd och ingår i Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9. Kursen ges år 2.
Fördjupningsnivå
G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i de grundläggande ekonomiska, kulturella, politiska och sociala dragen i den historiska utvecklingen från 1700-talet fram till idag.
Innehåll
I kursen behandlas de grundläggande ekonomiska, kulturella, politiska och sociala dragen i olika världsdelar från 1700-talet fram till idag. Händelser, strukturer, gestalter, utvecklingslinjer och kausaliteten mellan olika fenomen står i förgrunden. Ämnesstoffet relateras till skolans ämnesundervisning, vars villkor och konkreta utformning diskuteras och bearbetas.
Kursen består av följande delar:
Upplysning, revolution och industrialisering, från ca 1720 fram till ca 1900
I denna del behandlas de grundläggande ekonomiska, kulturella, politiska och sociala dragen i den europeiska, inklusive nordiska och svenska, historiska utvecklingen 1720–1900 med utblickar över andra världsdelar och kulturer, samt hur dessa kan betraktas utifrån olika perspektiv. Speciell uppmärksamhet ägnas åt upplysningsidéerna, de amerikanska och franska revolutionerna samt industrialismens genombrott. Relevansen av ämnesinnehållet diskuteras utifrån ett skolperspektiv.
1900-talet fram till nutid
I denna del behandlas de grundläggande ekonomiska, kulturella, politiska och sociala dragen i den europeiska, inklusive nordiska och svenska, historiska utvecklingen under 1900-talet med utblickar över andra världsdelar och kulturer, samt hur dessa kan betraktas utifrån olika perspektiv. Speciell uppmärksamhet ägnas åt imperialismen, de båda världskrigen, kommunismen, nazismen och förintelsen, kalla kriget, avkolonialiseringen, Sovjetunionens upplösning och globaliseringen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för huvuddragen i den politiska, ekonomiska, sociala och kulturella historien från ca 1700 fram till 1800-talets slut, samt för hur människan tänkt och för hur hennes livsvillkor gestaltat sig vid olika tidpunkter och på olika platser under den studerade tidsperioden (1)
- kunna redogöra för huvuddragen i den politiska, ekonomiska, sociala och kulturella historien från 1900-talets början fram till idag, samt för hur människan tänkt och för hur hennes livsvillkor gestaltat sig vid olika tidpunkter och på olika platser under den studerade tidsperioden (2)
- kunna reflektera över det aktuella ämnesstoffets funktion och betydelse för historieundervisningen i den svenska skolan (3)
- utifrån kunskap om de narrativa grunderna muntligen inför publik kunna framföra en kortare berättelse med utgångspunkt i ett specifikt historiskt ämnesstoff (4).
Genomförande
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Examination – prov och former
På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Delprov 1 (7,5 hp) Upplysning, revolution och industrialisering, ca 1720-1900.
Examineras genom ett indiciduellt skriftligt prov och en muntlig berättarövning. Lärandemål 1, 3 och 4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (7,5 hp) 1900-talet fram till nutid.
Examineras genom ett individuellt skriftligt prov och en muntlig berättarövning. Lärandemål 2, 3 och 4 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på båda delproven. För betyget Väl godkänd krävs därutöver betyget Väl godkänd på båda delproven.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning 2021-10-25. Giltig från och med 2022-01-17.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan, inom ytterligare två år och efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med kursplan som innehållsligt kan bedömas som näraliggande och där examination kan genomföras utan att det innebär mer än marginell ökning av de resurser som förbrukas. Efter dessa ytterligare två år kan studenten endast erhålla intyg på avklarade delprov.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Larsson, Olle & Marklund, Andreas (2015), Svensk historia. Lund: Historiska media (392 s).
-
McKay, John P mfl (2011), A History of Western Society Since 1300. Palgrave Macmillan (1026 s).
-
Wiesner-Hanks, Merry E mfl (2017), A History of World Societies. Macmillan Learning (1152 s).
Artikelsamling motsvarande 100 sidor per del